NRK-lisensen er som flåtten. Den suger.
Mens NRK i helgen har feiret seg selv og fjernsynets første femti år, har VG Netts lesere engasjert seg i en debatt om finansieringen av dette etergildet.
Skjønt debatt; det er vel riktigere å slå fast at de som har tatt ordet i sakens anledning for det meste har benyttet taletiden til å gå løs på NRK generelt og TV-lisensen spesielt. I så måte føyer helgens ordskifte seg inn i rekken av tilsvarende nettdebatter hvor anonyme meningsytrere ufiltrert gir rikskringkasteren det glatte lag. Tonen og temperaturen i noen av disse innleggene kan i form minne om den antipatien amerikansk høyreside i generasjoner har uttrykt mot Clinton- og Kennedy-familiene; et regelrett hat som bunner i blank forakt for såkalte liberale verdier.
Lisensraseri
I Norge har vi ingen tradisjon for hverken Palme-hat eller annen fysisk aggresjon mot politikere vi misliker. Heldigvis! Men vi har NRK og en TV-lisens vi kan kanalisere mye raseri inn i. Og der er vi ganske gode.
Det sies gjerne at verdens eldste yrke er typograf, men her til lands er misnøye med NRK en historisk forankret heltidsbeskjeftigelse med dypere røtter enn som så. Helt siden de første parafinradioene ble smuglet inn fra Sverige på 1700-tallet, har vi klaget på NRK, eller Norske Røyksignal Kompagniet som det het den gang. Det virker i hvert fall sånn.
Den inderlige forbannelsen av NRK-lisensen har ikke nødvendigvis noe med beløpets størrelse å gjøre. Selv om mange – uførepensjonister, trygdede og studenter, ikke minst – trolig opplever at 2400 kroner i året er drøyt nok. Det er vel heller det at lisensen i seg selv fremstår som inkarnasjonen av alt den stadig mer urbaniserte nordmannen skal ha seg frabedt; grautmål, felegnikking, andakt og dette evinnelige kulingvarslet for Doggerbank. Og det verste av alt; betalingstvangen! At alle må være med å dele på regningen for noe som bygdefolk i Luster, Lavangen og Leksvik kanskje er interessert i.
For øvrig: hva får man egentlig for seks kroner og 67 øre døgnet i våre dager?
Før fikk man i det minste en flaske rødvin. I dag er det sannelig ikke mer enn Dagsrevyen, Nytt på nytt, Skavlan, vinter-OL, Melodi Grand Prix, historiske kostymedrama, amerikansk action, franske følelser, svenska synden, britisk humor, rockekonserter, kokkeprogrammer, avslørende dokumentarer, utenriksrapporter, operaoverføringer, travsport, Forbrukerinspektørene, Poirot, Bård og Harald, Beat for beat, Himmelblå og en og annen fotballkamp.
Samt Marve Fleksnes.

NRK-KRITIKER: En av de sterkerste kritikerne av NRK, var NRKs "egen" Marve Fleksnes. Og Stutum, som ble spilt av NRK-veteranen Bjørn Sand. Marve og moder'n (Rolv Wesenlund og Aud Schønemann) er to av NRKs mest populære skikkelser gjennom alle tider. (Foto: NRK)
Alle bidrar
NRK-lisensen er en primitiv koppskatt som vi gjerne skulle vært foruten. Når jeg likevel har toleranse for lisensordningen, er det fordi alternativene er dårligere. Kanskje kunne man ha utviklet en differensiert ordning, med honnør- og studierabatt. Men den grunnleggende ideen om at hver og en av oss bidrar med en skjerv til en bred, ikke-kommersiell allmennkringkaster, er god.
Enn så lenge er dette også politisk forankret i Stortinget, selv om både Venstre og et marginalt flertall i Høyre har tatt til orde for å overføre finansieringen av NRK til statsbudsjettet. Det vil for det første gi NRK mindre forutsigbarhet, ettersom medie- og kulturinstitusjonens budsjetter vil bli gjenstand for skiftende politiske regimer og vektlegging. Vi har også sett hvordan faste poster uten forvarsel blir bortforhandlet i en komitémerknad i en sen nattetime når budsjetter salderes. For det andre bør ikke NRK kunne settes i et «avhengighetsforhold» overfor den til enhver tid sittende regjering. Det vil lett kunne skje hvis NRK blir tvunget til å drive på nåde.
Som såkalt public service-kanal har NRK andre forpliktelser enn sin reklamefinansierte fetter i Bergen, selv om også TV 2-sjef Alf Hildrum må røkte sitt hus i tråd med tildelte konsesjonskrav.
TV-lisensens legitimitet henger sammen med NRKs samfunnsoppdrag, men også med popularitet og oppslutning. NRK er nødt til å samle et bredt publikum for å forsvare fellesskapsfinansieringen, men må samtidig ta hensyn til de smale interessene som de tross alt får «ekstra betalt» for å ivareta.
Alle finner noe
Det er ingen som forventer at alle skal like alt som NRK sender, hverken i radio eller på dagens tre TV-kanaler. Men alle bør forvente å finne noe. I tillegg er det NRKs jobb å være litt smartere enn oss, slik at vi også tilbys innhold vi ikke visste vi ville ha. En del fakta-, aktualitets- og kulturprogrammer har denne funksjonen. Programmer vi bare unntaksvis ville oppsøkt aktivt, men som forhåpentlig bidrar på sitt vis til å utvikle refleksjon og gjøre oss til «gagns menneske», som det het i den gamle opplæringsloven. I så måte bør vi se NRK som en del av vår nasjonale infrastruktur, og kanskje blir det da også lettere å akseptere at hver og en av oss er med på dette spleiselaget.
Mange har sterke meninger om NRK, selvfølgelig. Det er jo vi som betaler for moroa – eller mangelen på sådan – som er de egentlige eierne. Derfor må NRK lytte til våre krav og ønsker. Men vi vil også at NRK skal være som gode foreldre, og ta ansvar for at vi får sikringskost når vi roper på mer sukkerspinn. Enten vi vil eller ikke, er det lettere å synke ned i go’stolen og la seg bedøve av silikonpuppedamer i Syden enn det er å høre Siv Jensen og Sigbjørn Johnsen debattere pensjonsreformen.
I det ene tilfellet vet du hva du får, men når det gjelder din nye pensjon gjør du ikke det. Og det er ingen på Paradise Hotel som forklarer deg forskjellen mellom 7,1 G og en g-streng.
(Denne kommentaren er publisert på side 2 og 3 i VGs papiravis 24.08.2010)
90 kommentarer In " Flått skatt "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
august 24th 2010 at 15:31
Det finnes en ganske enkel løsning på hele lisenshelvetet. Hive TV’n og sette seg i godstolen med ei god bok mens høststormene kviner rundt hushjørnene! Jeg har gjort det, og jeg lever!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 15:40
Samtidig som jeg betaler skatt for at mine landsmenn og unge skal få en utdannelse, betaler jeg lisens slik at mine landsmenn kan ha en kanal med variert innhold for alle.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 15:43
For de som virkelig er interessert i f.eks. politikk, samfunnsinformasjon og situasjonsanalyser byr det overhodet ikke på problemer å finne både bedre og mer etterrettelig informasjon enn NRKs utilslørete sosialist-dyrking. Jeg vet jo at det heter seg at lisensen er en avgift for å eie et tv-apparat, og ikke noe vi har for NRKs drift. Dret rene tøv, selvfølgelig. La de enkle sjelene som er interessert i NRKs tilbud fortsette å betale, og la oss andre slippe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 15:45
Jeg synes vi får svært mye igjen for NRK-lisensen.
Da er det verre med Canal Digital; repriser, reklame og reklameavbrudd – og drøssevis av kanaler man ikke trenger..
Ca kr. 5.500,- pr år .. i tillegg til NRK.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 15:47
Jeg kan ikke fatte og begripe at det er tillatt å tvinge folk til å betale for noen en så absolutt IKKE ønsker?? I disse digitale tider er det da ingen problem å fravelge Nrk som kanal om en ikke ønsker å ha det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 15:48
Jeg elsker NRK. Der får jeg innslag som ikke er fordummende.
De som klager på lisensen og samfunnsansvaret de har, er antakeligvis lavt utdannet!
Forstår dere ikke fordelene med et nøytralt TV som ikke skal tjene penger på flertallets dumhet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 15:50
Verdens eldste yrke er ikke typograf (som førvrig er en yrkesgruppe VG har mobbet i mange år og som de nå kvitter seg med for å ansette vikarer i steden), men prostitusjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 15:55
Her er det mye tull. Man får ikke noe for denne lisensen.
Man betaler for at man har en TUNER som kan motta signaler og ikke for NRK sin sending.
Man støtter altså NRK med en lisens for en tuner som man må ha for andre kanaler også – skal man da først betale lisens, så burde alle kanaler få dele denne potten og da blir det lite til hver – MEN,- konkurransen blir lik og ikke slik som idag. Nrk får både lisenspengene OG reklame – Joda, de kaller det for “sponset av”, men det er like fullt reklame for bedrift/produkt.
Joda, jeg er for å ha NRK, men da bør alle dra lasset og det bør dekkes opp av statsbudsjett. Da har alle ansvaret for å betale og også de uten TV (ja, de fins) også bidrar i fellesskapet med å ’tilby’ en riksdekkende kanal.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 15:58
TV lisensen er noe STORT DRITT!
I mitt boområde kan jeg ikke få inn norsk TV – overhodet – og har DERMED IKKE sett norsk TV på 10-12 år.
Likevel MÅ jeg betale for noe jeg IKKE ser.
HORRIBELT – spør du meg, og typisk den NORSKE STAT med venstresiden I SPISSEN.
martin.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 16:06
NRK tar også betalt i 2 omganger per kalender år
01.01-30.06 og 01.07-21.12
Så flytter du 02 juli til noen andre der lisens er dekket, så må du allikevel betale for siste halvår i gammel leilighet.. Sykt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 16:07
Nrk kan bli som andre kanaler, begyn med reklame i steden.
Heller reklame en den J”@#&!!!…. lisensen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 16:13
Skal vi først ta denne diskusjonen så bør vi kanskje vurdere hva NRK leverer, reklamefri TV i 3 kanaler, reklamefri radio i 3 kanaler, gratis tilgang til oppdaterte og saklige nettsider, Nett TV, Nett Radio, podcasts og et stort arkiv av alt som sendes og som har blitt sendt.
Sammenlign dette med TV 2, TV Norge og TV 3….. Her er det masse reklamepauser, og selv om TV 2 har en brukbar kvalitet så er de langt fra å levere den mengden og den kvalitet s om NRK leverer. Dessuten, de reklamebaserte kanalene sender de samme type programmer til samme tider. Den variasjon og mangfold som alle disse kanalene skkulle gi oss blir ganske begrenset. Det er gamle filmer, reality serier, såper og amerikanske talk show. Dessuten, innholdet som finnes på TV2.no, og Sumo må du betale for selv om kanalen er reklamefinansiert. Innhold på NRK.NO er gratis.
Mulig at lisensordningen er avlegs og urettferdig, så får man heller da kutte ut lisensen og kalle det en skatt/avgift og ta inn nødvendige inntekter via det vanlige skattesystemet så slipper vi unødvendig administrasjon og ekstra byråkrati.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 16:13
Det er flere alternativer
1. Nedlegg NRK. Vi trenger den ikke lenger
2. Reklamefinansiere NRK
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 16:13
Betaler lisensen med glede. Jeg syns NRK tilbyr mye bra, både på tv og radio, produkter jeg bruker ofte. Ja, det er kjedelig å få regning 2 ganger i året, men skal man behold NRK er det vanskelig å ha en annen form for betaling uten at NRK blir mer avhengig av sittende regjering.
Itilleg er det utrolig deilig å ha reklame fri
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 16:15
Nei, Yngve, det irriterende med TV-lisensen er ikke de “smale” programmene og samfunnsoppdraget – det irriterende er at NRK konsekvent propaganderer for et bestemt politisk syn, et syn svært mange nordmenn er uenige i. Det føles faktisk ganske krenkende å skulle finansiere sine poltiske motstandere kun fordi man ønsker å se TV.
Sett hen til hva du klarer å lire av deg i annet og tredje avsnitt regner jeg imidlertid ikke med at du vil ha forståelse for det jeg her har skrevet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 16:17
NRK gjennom sin lisens bringer kultur og variasjon til oss nordmenn. Tenk hvis alle kanaler på TV skulle vært som TV2, TV3 eller TV Norge, seer styrt med reklame.
NRK bevarer vår Norske kultur, fra sør til nord og øst til vest. Det gjør også så mye mye mer.
Elsker NRK, betaler lisensen med et smil
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 16:19
Betaler lisensen med glede. Noen TV-kanaler, mange radiokanaler og et utrolig innhold på nettet – alt dette er verdt hver eneste krone. Jeg slipper reklame, og kan nyte masse spennende stoff via ulike medier – og med et saklig innhold.
Kunne ikke tenke meg en mediehverdag slik den blir skissert av lisensmotstandere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 16:24
Problemet ligger i det at du ikke har lov å eie et TV apparat,dessverre ! Jeg har tre apparater, jeg ser ikke på NRK. takk og pris, det finnes masse flotte programmer på utenlandske kanaler, men du må betale til NRK.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 16:28
” La de enkle sjelene som er interessert i NRKs tilbud fortsette å betale, og la oss andre slippe. ”
Din jævla noksagt! Så bedrit deg ned med tv3 og tv-norge sine åndsvake reallity-SHOW. Og da, snakker du ENKLE SJELER, Idiot!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 16:31
Det er også irriterende at NRK påstår å være reklamefri (og at vi derfor må spandere drittkanalen på bygdenorge), når den er alt annet enn reklamefri! Det er en haug med “presenteres av” foran hvert eneste program i regi av NRK.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 16:37
Jeg fatter ikke hvorfor NRK ikke kan legges inn som en del av pakkene til feks canal digital & viasat. Kanskje få pengene sine på normal måte som alle andre kanaler gjør. Personlig ser jeg ikke på TV kanaler, men bruker en stor TV til PC bruk, spill osv. Jeg må betale lisensen fordi jeg har en TV…har ikke sett på NRK siden jeg var 6år og skulle se på barne tv. La oss slippe dette! La prisen inngå i de vanlige TV pakkene vi allerede betaler for! Skulle ikke forundre meg om det ble en avgift for å eie en PC og internett også.
Norge er bra på mange ting, men staten bestemmer alt for mye over oss uten at vi sier ifra. NRK lisensen bør vekk! Kommer bare til å balle seg på med enda mere lisenser for alt mulig lattelige ting, vhis ikke en snart sier nokk er nokk. Se bare på hvordan bilverden i Norge er nå…takket være avgifter i hytt og gevær har ett av de rikeste landene i verden en haug med skraphauger på veiene. Unge uerfarne har ikke råd til en trygg bil selv om det er de som trenger den mest (statistisk sett)…hvor skal dette ende?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 16:41
Tullete å omgå argumentet: Legg det over skatteseddelen i stedet. Som om helsesektor, skolesektor, veivesen, og annet, er mindre avhengig av forutsigbarhet enn NRK?
Det er å kaste bort penger å ha en egen avgift med egne statsansatte lisensinnkrevere, i stedet for å bare øke skatten en promille og gi pengene direkte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 16:53
Jeg er også en av de som betaler lisensen nesten med glede. Men jeg vil av og til kritisere NRK også, for eksempel da de solgte VM i forball til Viasat og tv2 for å kunne sende Grand prix. Det er så kjekt å kunne se en fotballkamp uten reklame. TV2 sender masse reklame både før kampen, hele pausen og etter kampen. Nå er tv2 også begynt å avbryte filmer med reklamepauser noe som er grenseløst irriterende. En film varer jo en time lenger pga all reklamen. Takk og pris at vi har NRK. Til og med halvtimes programmer blir avbrutt av reklame. Orker snart ikke mer fra idioten i Skandiabanken, eller om han som blender…………
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 16:56
“drittkanalen NRK” gir dere TV-3 og TV-norge-slaver kvalitets-tv i motsetning til ånsekanalene dere ser på! Men det er klart at det er kjedelig å se på annet enn “lattertv, såkalt løpebåndskomedier hvor du minst må være syk for å finne interessant. Reallity uten grenser, ja for det er det eneste hjernen deres klarer å få inn! TV-3 slaver er hjernedøde folk, som ikke setter grenser for hva dem stapper inn….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 17:01
” Kunne ikke tenke meg en mediehverdag slik den blir skissert av lisensmotstandere. ”
Kunne ikke sagt det bedre sjøl! Det er tydelig at mange drittunger og faktisk en del voksne frivillig lar seg forsøple og fordummes av idiotkanalene! Jeg er så stolt av stadig å finne meg selv “på NRK”. Da er i hvertfal hjernen inntakt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 17:06
Uten NRK, TV og radio, ville ville vi vært langt fattigere mht til kultur. Skulle NRK legge seg på samme programprofil som de reklamefinansierte kanalene, ville vi stå igjen med søvndyssende, tankelammende amerikanske underholdningsprogram; uten innhold og mening. Fri og bevare meg for tilstander!
Takket være NRK har vi et variert kulturtilbud for både barn og voksne. Barne-TV, klassisk musikk, sport, debattprogram, livssynsprogram, dokumentarer, lettere underholdning og natur- og hageprogram for å nevne noe.
Og ikke minst er nyhetsprogrammene av høy kvalitet; både i innhold og profil. Hvordan noen kan påstå at innholdet er politisk farvet, er for meg en gåte.
La oss for Guds skyld bevare NRK, og lisensen, i sin nåværende form! Nei takk til fordummende, lette underholdningsprogram, avbrutt av minst like fordummende reklamepauser!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 17:06
Jeg er heller ingen stor fan av lisensen. Men jeg tror desverre vi aldri blir kvitt den, og det er en ting jeg vil berømme NRK for så er det alle de gode dokumentarene de sender. Men jeg er enig i at folk kan bestemme selv.
Når det gjelder at de tjener penger på tv reklame, så er dette feil. Når NRK sport sender et idrettsarrangement, så er denne sendingen sponset av. Men disse pengene går til forbundet for idretten som som sendes. Det er forbundene som selv må selge inn denne reklamesplassen for sin idrett, og tjener da penger på dette. Så det vil jeg si er en god ordning. Så Magnus det er ingen vits i å irritere seg over dette. Fordi dette er med på å bygge opp idrettslag og breddeidrett utover vårt langstrakte land.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 17:06
NRK lisensen er noe forbanna tull, da den ikke går å fravelge. Dette er typisk sosialistisk elitistisk tankegang. Dvs at “vi” vet bedre hva du ønsker og trenger, enn du gjør selv.
Dessuten er NRK ganske venstrevridd, så særlig troverdighet har den heller ikke.
Skal NRK beholdes, så må det gjøres på følgende måte.
* Finansiering over skatteseddelen.
* Kun 1 kanal.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 17:09
Få vekk tvangs betalingen, NRK sender for min del kun 1 program som er verdt å se på, ellers er det bare super lame programmer. La folk betale for hva de vil ha, og ikke tving alle til å betale for noe de ikke vil ha.
Nrk lisens er mer en straff for at du har tatt deg rå til å kjøpe et tv, når du først da har betalt 14 000 kr for et tv må du betale års gebyr på den. Bullshit..
Skal de ha lisens vil jeg påstå at NRK kan betale for alle andre kanalene mine og de kan gjerne oppdatere tv`en min hvert 10 år. jeg har tross alt gidd dem over 22 000 da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 17:13
NRK er noe d…. De kan ikke presse folk og drive diktatorium her i landet.Jeg kan ha tv, og velge om jeg vil ha NRK eller ikke!! jeg vil ikke se på nrk 1,2,3 men MÅ betale likevel. det vil si at vi betaler for DE SOM IKKE VIL SE PÅ REKLAME egentlig. Den teknologien idag kan man gjøre alt velge kanaler++++ men nei da, her skal det være som saddams politik og du MÅ BETALE ellers knekker vi deg med bøter og innkaso??!! demokrati?? kyss my ass….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 17:21
Hvis man skal tvinge alle nordmenn til å betale for å ha tv (en luksusskatt) så bør ALLE med inntekt betale og man burde hatt reduksjon for de med lav inntekt.
Ta en husstand med 2 foreldre og 3 barn over 18 år med egen inntekt som bor i egne hybler hjemme. Alle har inntekt på 250.000 hver eller mer… Disse betaler like mye i lisens som gamle fru Hansen som har minstepensjon og bor alene…
Lisensen burde være for antall personer som bor i husholdningen og beregnet etter husholdningens totale inntekt. (Men da straffer man jo alle andre, ikke de som har minst fra før…)
At NRK kommer i et avhengighetsforhold om lisensen blir en post i statsbudsjettet er bare sprøyt.
Det er allikevel staten som bestemmer hvor mye som NRK får lov til å ta i lisens. Om man bestemmer at de får kr 2400 per husholdning så er det jo bare å betale ut det fra statsbudsjettet samt å legge totalsummen over på skattebetalere…
Siste alternativet (som kanskje er mest rett, men ikke mest optimalt) er at NRK blir betal-tv. Enkelt og greit…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 17:22
Glemte å skrive til de som betalte lisensen med glede : Man trenger reklame av og til for å se hva som er nytt og andre info, og + man trenger å gå på do eller gjøre andre ting oxo når reklamen kommer. Jeg tror alle som ser på Nrk og ikke reiser seg på 3 timer kan like godt slippe der i stua eller gå rundt med bleier og slange fra kranen til stua!!
Vi kunne velge mellom om vil ha NRK eller IKKE!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 17:27
Elsker NRK og betaler lisensen med glede !!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 17:28
Bevar NRK.Selv om det er sure penger , så er de verdt det.Folk som er nysgjerrige på hva som skjer i verden bruker NRK.Hva lærer man av “Paradise hotel”.Osv.. Nå er det selvfølgelig ikke alle som har behov for mer kunnskap enn den de fikk på skolen!! , men jeg må si NRK hjelper med å holde meg oppdatert, Det være seg radio eller TV..”Kunnskapskanalen” fremfor noen..La den i fred..Og 6.kr dagen hallo.!! Det har også vist seg at NRK sender de beste seriene (hvertfal vinner de priser “over there”),,Canal digital er verre,, alt for mye reprise, og dårlige filmer. Jeg leier heller film gjenom internett, fra Telenor (som jeg er abonent hos) er der masse gode filmer , og de “bufrer” sjeldent..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 17:40
“Det er også irriterende at NRK påstår å være reklamefri (…), når den er alt annet enn reklamefri! Det er en haug med “presenteres av” foran hvert eneste program i regi av NRK.”
Tja, det er vel snakk om noen sportsoverføringer og store arrangementer – kanskje et par minutter ukentlig i sum, mot mange, mange timer reklame på hvilken som helst av de kommersielle.
Tenk om landets beste nyhetssending var på TV2, landets morsomste TV-duo var Thomas og Harald, og vi var prisgitt TVN og TV3s programmører?
En vitkig serie som “Hjernevask” ville aldri blitt sendt på en kommersiell kanal.
Vi ville aldri sett “Typisk Norsk” og blitt glad i vårt eget språk, om vi ikke hadde hatt lisensen.
Ingen har mer teft på innkjøp av kult-TV enn NRK2/3, og ingen andre har dyrket fram så mange nasjonale humorister (Bård, Harald, Kristoffer Schou, Alex Rosen og mange, mange fler).
Ingen annen kanal makter nyheter, debatt eller valgsendinger på et nivå som er i nærheten.
Ingen andre har programmer som er populære hos de store gruppene eldre TV-seere, som er uinteressante for annonører, og ville blitt ignonert uten NRK. Vi synes kanskje Norge Rundt etc er gørr kjedelig, men det er oppimot en million som ser på hver uke, og dette er folk som ikke er keene på mer Paradise Hotel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 17:44
Til dere som er for lisens og synes den skal bli:
Jeg er 25år, jobber mye og ser lite på tv. likevel har jeg en tv hjemme og betaler derfor lisens.
Når jeg får tid til sette på tven, er det ytterst skjelden NRK som vises, men heller kanskje en film fra dvd spilleren eller ved bruk av spillkonsoll.
Derfor når regningen kommer og suger ut en bit av restene fra lønningen min, så er det lett å tenke at NRK lisensen er foreldet. Den har ingenting i det samfunnet vi lever i idag å gjøre.
Til: fgsgs: Å påstå at de som klager på lisensen er lavt utdannet, blir litt dumt? Kanskje du selv er det? (Eller forbi midtlivskrisen?)
I 2010 kan man bruke tv til annet enn tv
Jeg får jo rett og slett ingen valuta for pengene, jeg vil jo ikke ha denne tjenesten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 17:44
Gale inntrykk gir gale utrykk, velg NRK.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 17:50
“MAGNUM”
For deg kan det være bra programer men for meg er det bare tull og tvang!! Og trenger man lære noe viktig da lærer du det fra nette ved å søke det, da kan du heller betale for nette. Det jeg vil si at
E SOM VIL SE PÅ NRK KAN BETALE, OG DE SOM IKKE VIL SE PÅ SLIPPER Å BEATALE DEN… ELLER SOM THOMAS NEVNER DET OVER HER : GJØR NRK BETAL-TV . DE SOM VIL HA DEN RINGER OG BESTILLER OG FÅR DEN KANALEN. ER DET IKKE BEST FOR ALLE??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 18:01
Når jeg leser innleggene til de som ønske å fjerne NRK lisensen blir jeg trist og flau på deres vegne. Det er utrolig naivt å tro at det vil være mulig å få NRK slik vi nå kjenner det finansiert med reklame. Et NRK forsøkt finansiert på reklame, vil ta av et reklamemarked som ikke vil øke nevneverdig pga en ny aktør. Det vil redusere reklameinntektene til TV2, TV3 og TVnorge og forringe tilbudet fra de kanalene. NRK vil måtte legge ned mesteparten av sitt tilbud og bare sende kommersielt interessante program. Resultatet er dårligere norske TV-kanaler for alle seere, også for de som hevder at de ikke ser på NRK.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 18:06
Hva som er bra og gode programmer er, og vil alltid være, subjektivt. Hva tror dere som hevder at kun programmer dere liker er gode om dere selv?
Avgiften er ekstremt urettferdig, da en enslig person med én TV, i praksis må betale like mye som en familie på X. Foruten dette er den dyr å kreve inn, langt dyrere enn det ville vært om de som ønsket kanalen hadde betalt for den selv.
Helt latterlig at alle dere som liker kanalen forventer at alle oss andre skal være med å dekke deres såkalte kvalitetsprogrammer.
Og har ellers en mistanke om det mange av dere klasifiserer som en amerikansk søppelserie på TV Norge, fort ville vært regnet som “kvalitets TV”, dersom historien ble flyttet 300 år tilbake i tid, og aller helst ble spilt inn som et teaterstykke, istedet for normal TV-produksjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 18:16
Jeg betaler lisensen min med glede. For snaue sju kroner dagen får jeg tre tv-kanaler uten reklame, tre radiokanaler uten reklame og et nettsted som snart slutter med annonser, pluss en haug med DABradiokanaler (hører lite på dem). Alle sammen med kvalitet og bredde, aktualitet, musikk og underholdning. Det kaller jeg mye for penga, får fire bæreposer på Rema for samme sum…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 18:20
Den enkleste måten å administrere NRK avgiften, uten de problemer som skisseres mht. skiftene regjeringer osv, er å innføre en overføring basert på prosent av statsbudjettet. Samme tanke som med uhjelp (1%). Dette ville gitt NRK stabil finansiering, spart masse byråkrati, og løst problemene med TV på flere platttformer.
Da kan NRK drive uavhengig og variert TV og Radio, og prisen ville blitt lavere for hver enkelt.
NRK har både bra og dårlige programmer sett fra hver enkelts ståsted, men i beredskaps-, folkeopplysnings- og kultursammenheng trenger vi nok en (nesten) uavhengig kringkaster som ikke må ta reklamehensyn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 18:37
Jeg er helt enig med dem som skriver at denne lisensen er noe dritt.
NRK lisense. Jeg ser ikke på norsk TV , har ikke dekoder, men jeg betaler hvert år , fordi jeg har registrert TV i mitt navn. Er dette retferdig? Jeg har jo betalt for TV og betaler strøm. Har ingen norske kanaler, men må betale lisens. Kan ikke dette kalles TV/parabola lisens i steden av NRK lisens?
Hvor lenge skal vi betale for NRK ansatte sine høye lønn?
Jeg tror at det er på tide at regjeringer gjør noe. Men det er sterk NRK lobbi i regjeringen, alle liker å se seg på TV.
Nadia
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 18:39
“Din jævla noksagt! Så bedrit deg ned med tv3 og tv-norge sine åndsvake reallity-SHOW. Og da, snakker du ENKLE SJELER, Idiot! ”
Hehe, hvem var enkel sa du? Og tv3+tvn er like ræva. Så bare slapp av din klovn.. Fins andre alternativer uten reklame. Bruke hodet og teknologier du kanskje ikke har fått med deg hjelper masse. Da får du et tilbud ingen norske kanaler kan gi deg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 18:40
Jeg selv fikk nrk i strupen pga dems stivbente regler som jeg ikke var klar over . Jeg søkte om å slippe lisensen pga jeg flyttet sammens med ei og da hadde vi jo to lisenser men jeg sende et brev en liten uke for sent og fikk avslag og måtte betale ekstra i 6 mnd . her finnes ikke noe sjønn NEI . Få reklame og ut med nrk ( dem har jo egentlig reklame nå men kaller det sponsing )
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 18:42
Dette, det er bra skrevet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 18:46
TV-lisensen er ikke annet enn flertallsdiktatur. Den kan ikke drives kommersielt fordi det ikke er mange nok som vil betale det det koster å drive tjenesten. Å flytte denne over til skatteseddelen i sin helhet, er mere spiselig for forbrukere, men sløsing av skattepengene.
Skal trekke fram et eksempler som viser hvor idiotisk denne avgiften er (den er riktignok en skatt for eie en TV, men inndrives og øremerkes av lisensavdeling, med noe hjelp fra Satans Innkrevingssentral):
I Norge er det opplest og vedtatt at poteter er sunt (om dette stemmer eller om det er propaganda fra jordbrukssiden, er en annen sak). Heldigvis er det ikke slik at alle må spise poteter, og jeg er ikke veldig glad i poteter. Men en dag kom landbruksministeren og sa at “alle som vil ha middag, må gjerne spise hva de vil, men uansett hva de spiser, må de kjøpe med poteter for sju kroner. For poteter er sunt, og det har alle godt av. Du må gjerne droppe å spise poteter, men du må kjøpe dem. Du må gjerne droppe å kjøpe dem, men da får du ikke handlet noe annet til middag. Og kjenner vi middagslukt utenfor huset ditt, uten at du har betalt for potetene, kommer kontrollørene våre og tar deg!” Da hjelper det ikke å rope, selv om du har potetene langt opp i halsen. Og da hjelper det ikke at de fleste i dette landet liker poteter, spiser poteter hver dag, og synes at en slik avgift er helt i orden. Men slik er det heldigvis ikke, fordi vi alle elsker vår frihet til å kunne velge selv hva vi foretrekker på dette området.
Det er helt sykt at man må betale for et produkt man ikke ønsker, for å kunne eie en teknisk innretning, og det til overpris!
For dere som lurer, jeg har ikke spesielt lav utdanning, har bra jobb og stemmer ikke FrP.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 18:48
Det jeg synes er så herlig frekt av NRK, er at de etter å ha installert det nye digitale bakkenettet eller hva nå det heter, hvorpå alle MÅ ha en dekoder for å i det hele tatt kunne motta signalene, så er lisensen like fullt tilknyttet TV-apparatet.
Ett tv-apparat uten mulighet til å motta signaler fra tv kanaler er i prinsippet redusert til en monitor, kun egnet til video-titting, spilling, evt. åvervåkning etc. Setter man det i det perspektivet så blir det omtrent det samme som om de skulle kommet og forlangt 1200 kroner i året for pc-skjermen din dersom du ikke har tv.
Lisenspliktige produkter er alt som har en tuner. Ergo, TV, radio, VHS eller DVD spiller med tuner, eller PC med såkalt TV-kort.
Så ikke bare må de av oss som ikke benytter oss av kanalen (uavhengig av smak og kvalitet) betale for ett produkt vi ikke bruker, men de av oss som ikke har de nye mottagerboksene ender opp med å betale for ett produkt vi ikke kunne brukt om vi atpåtil ville.
Jeg hadde tv-apparat engang. Så kom det nye systemet, men siden jeg ikke ser på tv skaffet jeg meg aldri en slik dekoder som NRK så lykkelig trykket ned i halsen på alle og enhver. Så per dags dato er jeg ikke i stand til å ta inn TV-signaler i min bopel i det hele tatt. Ingen parabol, intet kabelnettverk, ei heller noen NRK dekoder.
Nå har jeg riktignok kvittet meg med apparatet fordi det kom en gestapo kis på døra og skulle ha penger. En utgift som ikke hadde noen plass i budsjettet mitt.
Så indirekte kom denna karen på døra mi, forlangte rundt 700 spenn for en tjeneste jeg hverken KAN eller VIL benytte meg av (NRK), og i tillegg sørget han for at det jeg hadde av spillkonsoller og DVD spiller ble ubrukelig. (klart kunne sikkert kobla dette til pc-skjermen, men hvor fett er det å spille spill eller se en film på en 15 tommer gammel glasskjerm med fargestikk?
Hadde NRK hatt vett og ett snev av selvinsikt så ville de innsett at de kjører sheriffen-av-nottingham-opplegg. For å løse opp i dette, fjern lisensplikten på selve TV apparatet, overfør den heller på de idiotiske dekoderne som man nå må ha (i og med at tv er ubrukelig som tv uten.) Det ville i tilfelle vært mer rettferdig ovenfor de som bruker tv-en til andre ting.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 18:58
http://rideagain.de/2010/08/hvete-sprit-og-nrk/
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 19:06
Ikke fortell meg hva nerk leverer i 3 kanaler, radiostasjoner og internett.
Jeg bruker aldri noe av det.
Vil jeg se noe lærerikt blar jeg opp noen BBC dokumentarer på nettet.
ellers finnes det ingen underholdning på nrk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 19:08
hadde dette vært i Frankrike, hadde vi brent busser og biler for mange år siden!!!
INGEN i Norge tørr stå for det de mener, uansett hva det er!
nei, ikke jeg heller… sitter i godstolen forran NRK og syter til Kona
Rasisme er det Eneste vi går i fakkeltog for, HELT greitt det… men hva med alt det andre vi har meninger om!?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 19:13
Til dere som vil ha reklamefinansiert NRK:
Et slikt skritt ville ikke økt antall kroner som brukes på TV-reklame i Norge, men økt tilbudet (reklameplass til salgs) dramatisk.
Resultatet ville blitt lavere priser på reklameminutter, og flere som skal leve av samme reklamekronene.
Verken NRK eller noen av de eksisterende kommersielle kanalene hadde hatt i nærheten av dagens budsjetter, og minst en av dagens kommersielle ville gått konkurs.
Vi ville fått mye mindre norskprodusert TV, færre dyre kvalitetsserier og mer billig “fyllstoff”.
Alle programmer rettet mot grupper som ikke er kjøpesterke, vil forsvinne. Alle gamlingene ville mistet programmene de koser seg med, samisk språk vil være nærmere utryddelse, de døve ville fått det kjipere og kulturlandskapet ville blitt forflatet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 19:20
og jeg betaler fordi at jeg passet i to uker på en lagret hos meg tv, som va ikke påkoblet engang. Det var en av disse NRK agenter som sniska rundt, og registrert meg!!! Mens jeg sjøl he ikkje noe TV i det hele tatt!!! Beskje til deg som betaler med glede: kan ikke dåkke betale min sin og? Dobbel betalig – dobbel glede!!! Og det finnes bedre og sunnere måter til å Utdanne onger på, en la dem bare sitte og utdanne seg foran TV!!! og en ting til : trodde at Norge er demokratisk land, men ser ut som vi snart skal få avgift på luft, og ingen kan slippe den heller
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 19:27
Jeg aksepterer ikke at NRK får flere milliarder hvert år i lisens, opererer med en vanvittig enorm stab (slank bort alt overflødig fett), og som i tillegg må suge penger inn via “sponsing” (REKLAME) og kommersiell aktivitet på eget nettsted. OG I TILLEGG GÅR MED UNDERSKUDD ÅR ETTER ÅR !
Jeg ønsker et NRK jeg kan velge bort, som jeg ikke vil være med å sponse – jeg betaler mer enn nok i skatter og avgifter fra før. La de som ønsker å se NRK betale for dritten, jeg ønsker det ikke. Og det valget er mitt – ikke alle NRK-elskeres, NRK-ledelsen, politikere eller byråkrater !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 19:34
Ser ikke på tv og trenger derfor ikke tv eller lisens…. ville kjøpe tv for å kunne bruke PS3 på, men pga lisenskrav gjenstår stort sett 3 alternativer…
1. kjøpe Tv og ta ut tuner av denne hos fagfolk så det i grunnen er bare en skjerm ,
2. Pc skjerm,
eller det som ble mitt alternativ… projektor.. koblet denne innom et bluray suround system uten noen reciver og dermed ingen tuner som gjør at lisens kan avkreves og kan se på hele dvd samlingen min og spille PS3 når jeg måtte ønske det med god samvittighet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 19:39
Heldige er vi som får vokse opp i dette kommunistlandet.
Får vel bare smøre oss med tålmodighet og vente til eldrebølgen blir så senile at de glemmer å stemme før dette “en for alle alle for en”-regimet tar en slutt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 19:44
IDIOTISKE INNLEGG!
” NRK lisensen er noe forbanna tull, da den ikke går å fravelge. Dette er typisk sosialistisk elitistisk tankegang. Dvs at “vi” vet bedre hva du ønsker og trenger, enn du gjør selv”
Her har vi kremeksempel på dere bortskjemte drittunger som er vokst opp med ÅNSE-TV-KANALENE!
Hadde je ikke hatt NRK, ville jeg heller ikke sett TV!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 19:58
@rsp – Du vil gjerne at nordmenn skal demostrere mer voldelig, og saken du mener bør føre til brennende biler er, øh, NRK-lisensen? Kan det tenkes at dette er et symptom på at vi faktisk ikke har noen problemer som er ille nok til at vi burde sette fyr på biler i sinne?
Måten lisensen innkreves på kan sikkert diskuteres; mediehverdagen har blitt en helt annen, i dag må alle betale samme sum og skillet på TV / dataskjerm er litt kunstig.
Men husk at NRK gjør landet bedre selv om man ikke ser på – ingen andre kanal serverer så mye kunnskap og innsikt, fra Valgsendingene, via Urix, til tilrettelagt BBC-stoff, Typisk Norsk, Hjernevask, dokumentarserier som Oljeeventyret eller Innvandringen til Norge, og programmer som gir barna våre mer kunnskap (Newton etc) og sørger for en utdannet befolkning. Ingenting av dette har noen parallell hos konkurrentene, og alt er bra for tingene vi liker å snakke om at er viktige: Økonomien, Hva Skal Vi Gjøre Når Olja Tar Slutt og Norsk Kulturarv.
Uten NRK hadde Norge vært et kjedeligere, dummere og fattigere land.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 20:15
@skeptisk
“fordi at jeg passet i to uker på en lagret hos meg tv, som va ikke påkoblet engang”
Du behøver ikke betale lisens for TV som er stuet vekk og ikke tilkoblet. Var den det, bør du klage! “Lagret” du den på et fint bord i passe avstand fra sofaen din, har du deg selv å takke.
“trodde at Norge er demokratisk land, men ser ut som vi snart skal få avgift på luft, og ingen kan slippe den heller”
*Demokrati har overhode ingenting med fravær av avgifter å gjøre. Avgiftene er i tillegg innført av myndigheter med demokratisk mandat.
*Norge har ikke høyere skatte- og avgiftstrykk enn snittet i Europa. Forrige nye avgift var vel moms på tjenester, og det var en stund sia.
*Du kan slippe å betale TV-lisens, ved ikke å ha TV.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 20:22
Det som irriterer meg og sikkert mange med meg, er urettferdigheten i at NRK ikke må konkurrere på lik linje med andre kanaler på det åpne marked.
Jeg forstår selvsagt at de med smale, “upopulære” interesser synes det er fint at NRK blir tvangssponset slik at de kan sende programmer som ellers ville være kroken på døra for en kanal i fri konkurranse med andre, men dette gjelder altså ikke meg.
Hvorfor skal jeg betale en årlig avgift til Toyota for å eie bil?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 20:26
Er det noen som vet om det er lov til å bruke en tv som dataskjerm/monitor. Jeg ser dårlig og kunne tenkt meg å bruke en stor tv som som dataskjerm. Jeg ser ikke på tv og kommer ikke til å gjøre det heller, men må jeg da betale nrk lisens for å bruke den sammen med dataen min?
går det feks an å fjerne tuneren i tv apparatet for å slippe unna lisensen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 20:47
2400 i året for Nytt på Nytt er litt vel drøyt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 21:50
død over nrk lisens ! hvor lenge skal vi nordmen betale for noe vi allerede betaler for ? hæ! sier du ja vi betaler dobbelt opp ossen er det mulig ? det skal jeg si deg, det er en løgn som vi ikke ser >< !
det er feil å kalle noe for lisens når det er en stor løgn !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 21:57
f??k nrk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 22:07
Sorry, folkens, men jeg kommer aldri til å betale NRK-lisens, TV eller ikke. Ikke på vilkår!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 22:14
Hvorfor skal de som har TV/tuner betale for nrk radio, noe som er gratis. Hvorfor er det ikke lisens på radioapparatene også?
Greit nok å ha en statskanal/radiokanal, men da må alle være med å betale, altså over statsbudsjettet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 22:17
Jeg kan faktisk finne meg i lisensen, fordi om jeg aldri ser på NRK, men det som plager meg er at de er fullstendig nazier når det kommer til frister og gebyr. I fjor ringte jeg inn i god tid for å spørre om bedre tid. Regningen kom i januar/februar, og jeg meldte fra at jeg kunne betale i beynnelsen av juni. Ikke noe problem, men jeg vil da få et lite gebyr, får jeg beskjed om på telefon med NRK. I begynnelsen av juni betalte jeg regningen i tillegg til bortimot 200 kr i gebyr. Jeg trodde jeg da var ferdig med det, men denne sommeren fikk jeg regning fra Statens Innkrevingssentral fordi NRK mente jeg skulle betale 860 kr ekstra i gebyr for den samme ett år gamle regningen. Samlet gebyr på fire mnd forsinkelse ble altså over 1000 kr. Jeg vet de jobber for AP, men det føles mer som de jobber for NS. Når jeg klaget fikk jeg av en sur dame beskjed om at dette var “loven”.
Hadde jeg fått valget hadde jeg aldri hatt disse kanalene, det burde vært betalingskanal eller reklame der. Og hvis dette er loven, hvorfor er det bare Nrk som ikke er samarbeidsvillige med innbetalingen? Føler meg voldtatt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 22:23
jeg ser aldri aldri aldri på NRK, og at de skal få 2500 av meg hvert år er helt på trynet. La nrk tjene penger selv v.h.a reklame og se hvordan det går med dem sier nå jeg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 22:31
Kanalen sender jo i tillegg bare for barn og pensjonister, de tre gangene i året det går noe bra der får jeg det aldri med meg. Så Jeg kan ikke forstå hva slags “kvalitetstap” de ville lidd, ettersom denne “kvaliteten” tiltaler en liten brøkdel av oss som bor her. De kan kalle det TV-lisens så mye de vil, men det er fortsatt NRK som sitter igjen med pengene. Og i yillegg ligger de milevis bak med HD-teknologien, De har faktisk uttalt at de skal slite ut det nesten nyinnkjøpte utstyret først.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 22:37
Det er dårlig gjort at nrk er en påtvunget kanalpakke. Skulle heller vært som canal+ og tv1000, sånn at de som var interesserte kunne betale.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 22:38
FGFGS! Nøytralt TV, er du helt ute? Nrk er en AP-kanal, og sånn har det alltid vært. Av sosialister, for sosialister.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 22:42
Stallone:
“Når jeg leser innleggene til de som ønske å fjerne NRK lisensen blir jeg trist og flau på deres vegne. Det er utrolig naivt å tro at det vil være mulig å få NRK slik vi nå kjenner det finansiert med reklame. Et NRK forsøkt finansiert på reklame, vil ta av et reklamemarked som ikke vil øke nevneverdig pga en ny aktør. Det vil redusere reklameinntektene til TV2, TV3 og TVnorge og forringe tilbudet fra de kanalene. NRK vil måtte legge ned mesteparten av sitt tilbud og bare sende kommersielt interessante program. Resultatet er dårligere norske TV-kanaler for alle seere, også for de som hevder at de ikke ser på NRK.”
Hva med de som faktisk IKKE ser NRK da? og ikke vil? kan ikke de få velge selv? Jeg vet hvis jeg vil se eller høre på nrk sine radiokanaler eller tv kanaler, så vil jeg betale for det. men intil jeg får noen inn i min hustand som vil se NRK, så skal og kommer ikke jeg til å betale den heller. Så enkelt. Da kan dere som vil se og høre betale for det. Rett og rimelig. Samme som at jeg som pendler heller vil betale en fast sum, på 6 kroner dagen for å komme meg til å fra jobb, uten forsinkelser fra det statsstyrte tog, og la resten av norge som ikke trenger det til å betale. for da blir det billigere for meg. og er sikret et bedre tilbud. Sikker på at dere bare er redde for at det skal bli dyrt, eller ikke skal få det tilbudet dere er så glad i at det liksom er riktig at det skal gå utover økonomien til resten som ikke kunne brydd seg mindre…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 22:54
Lisensen er noe forbannet tøv. La det være reklame, samme for meg. Ingenting der jeg vil se likevel.
De satte opp lisensen under påskudd av at MGP ble dyrt å arrangere, men setter de den ned igjen nå som de ikke skal arrangere?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 23:31
NRK er viktig for Norge. Jeg betaler min lisens med glede!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 23:41
..ser mange klager over at det er politikken fra venstre som er feil her…Det kan det vel f… meg ikke være siden ikke høyre heller har fjernet denne skatten..
..Saken er at det med års mellomrom har vært diskutert i Stortinget om hva de gjør videre..
Det har hele tiden vært å gå for alternativet med å tvinge dette på folket. Stortinget var i hardt vær for en del år siden,..og etter den dag,..så kom det til å hete Lisens for TV-apparat.. De med baller skulle da ha innsett at den digitale hverdag måtte gjøre om NRK til betaling/reklamekanal.. Heldigvis så er ikke folkene på NRK noen dumm-sauer,…selv om de er aldri så røde,..og stor honnør til de som jobber med å legge NRK’s portefølge ut på internett…Her kommer slaget til å stå neste gang,…og dette er noe NRK jobber beinhardt mot,…TAKK til alle som er ansatt i NRK,..Fy til alle dere politikere som ikke har baller til å finne ut hvilken tidsalder vi har levd i de siste 15-20 år.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 23:41
Het ikke värt bedre att man legger lisensen som en dl av skatten vi betaler. Så slipper vi alle regningene for tv lisensen. Det gjör att alle som betaler skatt bidrar. Det er vel ingen i norge som ikke ser på tv, men det er ikke alle som betaler lisensen,,,
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2010 at 23:46
“Det vil for det første gi NRK mindre forutsigbarhet, ettersom medie- og kulturinstitusjonens budsjetter vil bli gjenstand for skiftende politiske regimer og vektlegging. Vi har også sett hvordan faste poster uten forvarsel blir bortforhandlet i en komitémerknad i en sen nattetime når budsjetter salderes. For det andre bør ikke NRK kunne settes i et «avhengighetsforhold» overfor den til enhver tid sittende regjering. Det vil lett kunne skje hvis NRK blir tvunget til å drive på nåde.”
Jeg skjønner ikke hvordan dette argumentet fungerer. Det er idag Stortinget som bestemmer hvor mye NRK får lov til å ta i lisens, og hvis man flytter NRK på statsbudsjettet, er det… fremdeles Stortinget som bestemmer hvor mye NRK skal få.
Selvfølgelig vil det bli mer diskusjon på Stortinget om budsjettposten til NRK enn det er nå, men hva så? Bør ikke NRK være et diskuterbart tema i demokratiet vårt? Skal NRK få gjøre akkurat som de vil med pengene våre? Trenger vi virkelig NRK3, NRK Super, en million radiokanaler, ev. NRK4 og NRK5?
Dette er naturligvis diskusjoner NRK vil unngå – de er opptatt av å ruge på gullegget sitt og beskytte alle arbeidsplassene og ressursene de har tilegnet seg over årene.
Dessverre smaker hele lisensordningen vondt for mange nordmenn, fordi det er en utdatert ordning som ikke er rettferdig for fem øre.
Gjennom statsbudsjettet, vil alle nordmenn betale for NRK etter evne. Det i seg selv er grunn nok til å gjøre det, og knuser alt flisespikkeriet rundt hva Stortinget kanskje, muligens kommer til å gjøre med NRKs finansiering.
Nordmenn vil ha NRK – men de vil bare betale for det på en mer rettferdig måte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2010 at 00:19
det e jo ganske lett å ikkje betale lisens, for exp når du kjøpe nytt tv på elkjop (random butikk) så bara ta å skriv opp tv aparatet på nogen i familjen så har tv, å betale lisenses. å wips så sleppe du å betala.
detta ska funka heilt fint, hørte det av venner og dei sa det funka
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2010 at 00:20
“Det kan det vel f… meg ikke være siden ikke høyre heller har fjernet denne skatten..” sier Gorgon..
Nå har jo venstresiden stort sett hatt makten i landet her hele tiden etter oppstarten av NRK da, men hvis de fikk muligheten tror jeg nok det ville skjedd noe. Folk må bare lære, og slutte å stemme på Jens og vennene hans.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2010 at 00:26
Mitt største problem med lisensen er følgende: Betaler man ikke lisens har man ikke tv. har man ikke tv får man ikke med seg nyhetene. får man ikke med seg nyhetene må man kjøpe avisen. kjøper man ikke avisen må man benytte internett. benytter man ikke internett får man ikke med seg stort annet enn hva folk snakker om rundt deg.
Dette er mitt problem.
Det kommer ikke noe skriv i posten om at regler er endret eller omgjort, så fremt det ikke har med bank, bil, skatt som skal betales osv. Hvordan kan politikerene/staten si det er en personlig plikt å være oppdatert på lovverket og regler når det ikke kommer gratis info om dette.
den beste kanalen for å få info om hva som skjer i det norske samfunn er TV, nyhetene. dette er noe vi må betale for å få info om, lisensen!
jeg er i mot lisensen pga at den sier man må betale for å være samfundsaktiv og engasjert i endringer som har med en selv å gjøre.
aviser koster penger, internett koster penger og tv koster penger. Den siste kanalen vi sitter igjen med er radioen, og hvor mange av den yngre generasjonen sitter å hører på nyhetene på radio for å få info om hva som skjer i verden?
mener i hvertfall det kan være studentrabatt og halpensjon på liusensen. det er jo denne gruppen som har minst penger, i hvertfall de som er imot lisensen.
Føler lisensen er litt som momsen som ble innført på 60-tallet. ” en midlertidig avgift” som aldri kommer til å forsvinne nå når den er opprettet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2010 at 04:03
Er egentlig lei av NRK sine “reklamefrie” “sponset av” sendinger. hvis det er meningen at NRK skal være reklamefri, så bør den også være det. Men når programmene er sponset av DNB og postbanken, Telenor osv så er ikke sendingen lenger reklamefri.
Men at man skal pålegges å betale for noe man ikke ønsker synes jeg er feil. At man skal skattlegges for å eie en tv, fordi den kan vhis man ønsker det, ta inn nrk er og blir feil.
Synes brukerene av kanalen bør betale for bruken. Hvis man ønsker nrk, så betal en kanal avgift på det, men la oss andre som ikke ønsker NRK slippe å “sponse” andres bruk.
Har lest en del av kommentarene her, å kalle folk dumme og uutannede bare fordi man ikke ser på NRK,sier vel mer om personen som har laget kommentaren.
Man liker ikke automatisk NRK ved å ta høyere utanning, ja jeg snakker av erfaring.
Hvis politikkerene på død og liv skal ha “avgift/skatt” for å drive NRK, så får dem ta det over statsbudsjettet.
Ja til å kunne velge SELV.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2010 at 07:06
vekk med hele nrk tv det er jo for det meste bare folk over 40 som ser på den driten og det er mange bedre kanaler og velge mellom.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2010 at 07:32
Joda, en kan mene mye om NRK. Jeg er i mot lisensen, men har i en alder av 48 plutselig oppdaget NRK igjen. Mye bra, men du verden. Det aller beste med NRK er den debatten de kan dra igang, og det å lese folks meninger rundt lisens er jo bare humor. Her er nye usaklig, og mye bra. Gratulerer med et vellykket innlegg som de fleste har en mening om. Fyr opp litt til her, så kan du gi ut en humor bok.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2010 at 07:59
Man trenger vel ikke å gå lenger en til oppslagene i BT om betaling for overføring fra: ekstremsportveko, golden league på fana stadion ++++ diverse andre “smale” arrangementer som hadde fortjent plass i sendetiden…men NEIDA! NRK MÅ jo bruke 500mill på OL, VM, (MGP) eller andre arrengementer som ALLE ANDRE KANALER I VERDEN allerede dekker… “almennkringkaster” my ass… Når målet er flest mulig seerer og ikke bredest mulig tilbud kan de faktisk bare legge ned!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2010 at 08:52
Problemet med liberalistene er jo at de påstår at “fri konkurranse” vil gi alle muligheter og at dette vil heve kvaliteten etter etterspørsel. HBO er et hederlig unntak i USA, som vel ellers har det verste tv-tilbudet på kloden. Amerikaniseringen har galoppert i Norge etter at vi fikk såkalt “fri konkurranse” og vi dynges ned i søppel. De få programmene disse møkkasprederne sender som man har lyst til å se (Simpsons, Graham Norton, Mythbusters), står jeg ofte over fordi jeg ikke orker reklamen. NRK er ikke helt på høyde med verdens beste allmennkringkaster BBC, men vi skal prise oss lykkelige som bor i et land som faktisk har en allmennkringkaster. Det betyr også at NRK må være bevisste og ikke fallby det samme tilbudet som de andre kanalene tilbyr, slik tendensen har vært de siste årene. Da har de snart ingen gren å sage over.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2010 at 09:21
Jeg betaler ikke lisens, rett og slett fordi lisensavdelingen ikke har kommet til der jeg leier, men kommer de vil jeg betale med glede. Fordi NRK er kvalitet og mangfold. De har har bedre repotasjer og analyser enn andre kanaler.
Og når NRK sender en film som de faktisk har begynt å gjøre en del av på NRK3 så slipper vi disse reklame avbruddene.
Det hadde vært stusselig å hatt reklame avbrudd på sportssendingene. F.eks at vinneren kom i mål under reklamen.
Jeg er enig med de som flere påpeker her at man avogtil ser at “denne sendingen er sponset av XXX”, men det går helt fint for min del.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2010 at 10:08
Lisens er noe dritt, men når vi ser hva den nye reprisekanalen TV2 har bidratt med de siste 2 åra, så er det kanskje OK å betale litt ekstra for kvaliteten NRK bidrar med i nyhets og informasjonsprogrammene sine.
Men NRK, dere må få fotball lisenser på landskamper og noe international fotball, ellers
TV2 rotter seg sammen med Telenor og andre store aktører i sports sammenheng- hvor alt bare blir dyrere, men hvor TV2 og fotballforbundet med flere skyter seg i foten.
Den nye generasjonen unger, der er det nå mange som ikke vokser opp med god TV og fotball ..som en del av helgen/hverdagen på “gratis TV” som før var “nrk”, tv3, tv2.. Interessen vil nå falle over tid og dermed ingen fremtidige inntekter, da sponsorer vil botfalle når det blir færre seere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2010 at 10:16
Jeg er en enkelt sjel i et stort legeme, men kan LITT regning:
100 reklamelisenskroner delt på 4 kanaler; eksempelvis TV2 – TVN – TV3- TVlokal, blir kr. 25 på hver. Til å lage programmer for.
100 reklamelisenskroner delt på 5 kanaler: NRK – TV2 – TVN – TV3 – TVlokal blir 20 kr til hver. Gjør det om til prosentregning, så er det nok mange i de “såkalte” gratiskanalene som må begynne å kjempe for arbeidsplassene sine.
Vi som skal se på herlighetene som kommer ut av dette, blir altså prisgitt de som har de mest effektive reklameselgerne. Så……..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2010 at 10:37
Leser her at det skal visstnok være bra for deler av almuen med NRK-her menes da mennesker med lav utdanning osv. Et lite budskap til disse oppe på pidestallen,høy utdanning er ikke synonymt med klokskap. Etter min mening er ofte våre kvasiintellektuelle borgere gjerne de som kommer dårligst ut hvis der tenkning skal bedrives. Mange år med skolegang der det drives ren indoktrinering fra venstresiden kombinert med sosialistvåset i NRK skaper ikke et reflektert menneske,heller det motsatte,konservering av tanketomhet. Lisensen i seg selv er ikke problemet,men ukulturen i NRK er langt verre. Bra vi kan nå velge og slippe ensrettingen. Jeg har 70-tallets fryktelige NRK-debatter i friskt minne-Bjørn Nilsen som programleder-skandaløst.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2010 at 10:52
Trekk lisensen over over skattseddelen. DA vil alle være med på å betale for kallaset, mye mere rettferdig.
Da ville prisen gå NED på avgiften.
Eks1. i dag
1 familie med 3 arbeidende personer bet kr 2500,-
1 pensjonist 0 arbeidende person bet kr 2500,-
SUM til NRK kr 5000,-
Eks2. tenkt, vil dekke/inkluder alle som ikke betaler i dag
4 personer / kr 5000,-/4 = kr 1250,-/person
Kr 1250,- * 4 = 5000,- Det gir til NRK kr 5000,-
Dette viser at å trekke dette over skatteseddelen gir mindre utgifter til den enkelte, mens NRK får det samme beløp.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende