Knapt noe tøystykke er mer undersøkt og gjennomlyst enn det såkalte likkledet i Torino – et ikonisk avtrykk av Jesu ansikt og torturerte legeme.

likkledet i Torino

Teoriene om hvordan et laken, som først dukket opp i 1352, kan se ut som et fotografisk negativ av den døde Kristus, kan fylle et bibliotek med Da Vinci-koder. Langt de fleste er utviklet for å underbygge ideen om likkledets ekthet, andre for å bekrefte at bildet av Jesus må være fremkalt av menneskehender snarere enn den hellige hånd.

Tidlig i juni utkom en bok på italiensk hvor det fremgår at begge deler er riktig:

Likkledet i Torino stammer utvilsomt fra 1300-tallet, det viser Kristi kontrafei og kropp – og det er menneskeskapt. Av maleren, billedhuggeren og arkitekten Giotto (1267-1337) fra Firenze.

Maleren, konservatoren og kunstrestauratøren Luciano Buso har gjort det til sin livsoppgave å studere kledet som skal ha blitt viklet rundt Jesus da han ble tatt ned fra korset – i år 30 eller 36 etter sin egen fødsel. Liket ble smurt inn med myrra og aloe, noe som skal ha avsatt merker på tøystykket og tegnet konturene av den døde kroppen.

Buso mener imidlertid å kunne dokumentere at kledet bærer Giottos kunstneriske særpreg, samt hans signatur.

Det siste handler om bruken av skjulte tegn, ikke bare i bildet, men også i selve stoffet. Blant annet peker han på forekomsten av tallet 15 flere steder, noe Buso forklarer med at Giotto skapte dette kunstverket – for det var det likkledet var ment som – i året 1315. Funnet korresponderer med andre verker av samme kunstner.

Giotto

Luciano Buso understreker at Giotto aldri kan ha ment å skape et falskt relikvie, all den tid det mytiske Torino-kledet ikke dukket opp før 15 år etter hans død. Tvert imot, skriver Buso, «at han signerte med «Giotto 15», var nettopp for å autentiserte at dette var et verk han hadde skapt i 1315».

Busos teori gjelder helt frem til neste bok om likkledet utkommer.

(Denne teksten er også publisert i VGs papiravis, 8.6. 2011)

Tips oss hvis dette innlegget er upassende