TRØNDELAGSKYSTEN (VG) To av tre nordmenn har vært i samme båt – om bord i MS «Nord-Norge», som i dag er ved riksveis ende i Kirkenes.

MS NORDNORGE

22 NRK-medarbeidere har skapt TV-historie i så vel form som oppslutning gjennom en fem døgns maratonsending – 8040 minutter – direkte fra skipet med det misvisende navn Hurtigruten.

Selv fant vi det for godt å følge farkosten via flatskjerm, i likhet med 2,6 millioner andre, alt mens kaptein Geir A. Johannessen manøvrerte skuta forbi fjæresteinene utenfor hytteveggen.

Strengt tatt kunne man strukket seg ut mot havet for egen kjøl og beskuet fartøyet live, men da hadde man altså gått glipp av selve fjernsynshistorien, i dobbelt forstand. Reality-TV er nå engang bedre på TV enn i virkeligheten.

Riksvei 1, kalles den, skipsleien mellom Bergen og Kirkenes; elleve hurtigruteskip anløper i alt 34 havner. At en slow-motion-ferd fra denne strekningen skulle gjøre NRK2 til Norges største fjernsynskanal, er stikk i strid med alle kule TV-trender.

Tenke seg til at 2,35 millioner flere enn dem som fulgte «Paradise Hotel» skulle ha noen som helst glede av å beundre skaperverket, uberørt av plastiske kirurghender. Årets Top Model Norway ble ikke Linn Jasmin fra Montebello, men Svolværgeita. Og det var hornmusikk i pausen.

Hurtigruten har samlet Norge som Harald Hårfagre og Erik Bye. Vi har vært vitne til Nasjonsbyggingen 2.0, hundre og tretti år etter Bjørnson. Minutt for minutt har vi hilst på stadig nye lokalsamfunn som er en like viktig (om ikke viktigere) del av det nasjonale prosjekt som aksen Frogner – Ullevål Hageby – Grünerløkka.

Ikke at vi ikke visste det fra før. Men nå vet vi at det er sant. For vi har sett det på TV.

(Denne kommentaren er også publisert i VGs papiravis, 22. juni 2011)

——————————————————————————————————————————

På rett kjøl

faksimile

SIGNERT: Kommentar i VGs papiravis 23.6.2011

«Verdens verste TV», skriver programskaper Christian Valeur (25) på VGs debattsider om «Hurtigruten – minutt for minutt».

Et vitnesbyrd, blir vi fortalt, om at statskanalen er i ferd med å bli som dens publikum – apatisk.

Skribenten og skolerevymannen setter sine observasjoner fornøyelig på spissen med språklige finter og assosiative kollbøtter. Poenget om at NRK2-suksessen føyer seg inn i rekken av konsepter som inviterer til flermedial deling, slik TV-veteranen Vidar Nordli-Mathisen også er inne på i sin kronikk, er godt.

Ut over det deler analysen MS «St. Svithun»s skjebne, hurtigruteskipet som feilnavigerte og forliste på Folda.

- De høye seertallene [...] er dyster lesning for en ung mann på vei inn i tv-bransjen, skriver Valeur.

Underforstått at 2,6 millioner nordmenn tar feil. To av tre nordmenn skjønner ikke sitt eget beste. Grautnisser som er mer opptatt av folk og fe der ingen skulle tru at nokon kunne bu, enn av «Paradise Hotel». For dette er fantasiløst. Det er usexy og grått.

Ovenikjøpet er det «et dypdykk i nordmenns selvforherligelse» (sic!), fordi denne «sjøreisen fra helvete» (Bergen?) fremstiller fjorder og fjell som noe beundringsverdig.

Valeurs weltschmertz kulminerer i at han «ikke har sett et eneste vakkert menneske i de få timene [han] har orket å følge» NRK2s maratonsending.

Illusjoner står for fall når TV-virkeligheten etteraper virkelighets-TV og innhenter realityformatet.


Tips oss hvis dette innlegget er upassende