ROMA (VG) Ikonet er kommet hjem – og romerne står i kø for å se det med egne øyne.

MBDROHO EC029

Den evige stad byr på så mye. Ikke minst minner i form av reproduserte filmplakater, opptrykte stillbilder og kalendre med en henrykt Audrey Hepburn bak styret på en scooter.

Fotografiene av henne og medspiller Gregory Peck fra Hollywood-produksjonen «Roman Holiday» (Prinsesse på vift), tapetserer souvenirsjapper og aviskiosker fra  i den italienske hovedstaden.

Selv respektable bokhandlere har gjerne et bilde fra filmen klistret til hyllen for guidebøker og annen turistinformasjon.

Og nå er det altså her. Byens ursymbol, åpenbart. Mer kjent enn Trevi-fontenen, Anita Ekberg til tross, Michelangelos «Moses», Berninis søyler og paven i Rom: Selveste Vespa-scooteren som 24 år gamle Audrey Hepburn besatt i sin besiktigelse av byen med de syv høyder.

Ara Pacis-museet, som ellers er mest kjent for å huse keiser Augustus’ veldige fredsalter fra år 9 f.Kr., kan i tillegg til en grønn Vespa anno 1953 også vise den belgiskfødte skuespillerinnens (oppr. A. Kathleen van Heemstra Ruston) oversize-solbriller, kjoler og skjerf fra filmen som innbrakte henne en Oscar allerede i debutrollen.

I tillegg byr utstillingen «Audrey in Rome» på 150 fotografier; mange av dem helt ukjente, som dokumenterer hennes privatliv etter at hun giftet seg med den italienske psykiateren Andrea Dotti, som hun bosatte seg med nettopp i Roma.

UTSTILLING: Audrey Hepburns sønner Luca (t.v.) og Shawn ved Vespa'en som ble brukt i filmen "Roman Holiday". Inntektene fra utstillingen skal gå til UNICEF, som Hepburn viet en stor del av sitt liv. (Foto: Alberto Pizzoli, AFP/ScanPix)

UTSTILLING: Audrey Hepburns sønner Luca (t.v.) og Shawn ved Vespa'en som ble brukt i filmen "Roman Holiday". Inntektene fra utstillingen skal gå til UNICEF, som Hepburn viet en stor del av sitt liv. (Foto: Alberto Pizzoli, AFP/ScanPix)

At Audrey Hepburn (1929-93) skulle bli en prisbelønnet og ikonisk Hollywood-stjerne lå ikke akkurat i kortene.

Foreldrene hennes var medlemmer av det britiske fascistpartiet på 1930-tallet, og faren sto etter hvert frem som nazist. Han forlot familien ved krigsutbruddet, og etterlot datteren traumatisert.

Etter krigen sporet hun ham likevel opp via Røde Kors, og selv om faren angivelig ikke skal ha angret noen verdens ting, forsørget Audrey ham til han døde i Dublin mange år senere.

Men den største overraskelsen for så vel Audrey Hepburn selv, som for alle hennes medspillere, var alle rollene hun fikk – til tross for det faktum at hun slett ikke kunne fremsi en troverdig replikk.

Dette visste hun utmerket, og la heller ikke skjul på at hun slett ikke så på seg selv som noen stor skuespiller.

Men kameraet elsket henne.

Og at både hun og hennes Vespa ble ikoner av sin tid, er fullt forståelig.

.

(Denne artikkelen er også publisert i VGs papiravis, 27.10.2011)

Tips oss hvis dette innlegget er upassende