Opprinnelig publisert på VG Nett lørdag 14. jan. 2012. En redigert versjon ble trykket i VGs papiravis 15. januar.

TAORMINA, SICILIA (VG) Alt som kan gå galt, gikk galt. Skibbruddet omfatter også rederi, mannskap, offiserer, prosedyrer, sikkerhetsutstyr og redningsarbeid.

VG SØNDAG: Faksimile 15. januar 2012

VG SØNDAG: Faksimile 15. januar 2012

.

Alt nå foreligger det så mye dokumentasjon av kaos og sviktende rutiner om bord i cruiseskipet «Costa Concordia», at den italienske kystvakten allerede varsler straffesak i tillegg til såkalt administrativ etterforskning av ulykken.

Hvordan kunne det ha seg at skipet var syv mil ute av kurs, og gikk så nærme land, uten at noen oppdaget det?

Hvorfor klarte ikke mannskapet å gjennomføre den nødvendige evakueringen?

Hvorfor var det så mange livvester med defekter?

Hvorfor hang livbåter seg opp da de skulle låres på vannet?

Hvorfor begynte mennesker å falle i det kalde havet under evakuering?

Hvorfor gikk det så lang tid fra ulykken fant sted til evakuering ble igangsatt?

Hvorfor benektet ansvarshavende offiser at skipet hadde gått på grunn, og serverte løgner over callinganlegget om «elektriske problemer»?

Hvorfor fikk passasjerene beskjed om å trekke seg tilbake til sine lugarer etter at skipet hadde begynte å ta inn vann?

Skjermbilde

Spørsmålene er mange. Og mens fortvilte og rasende passasjerer forteller om sine observasjoner på italienske TV-kanaler, forsøker profesjonelle redningsmannskaper å lete etter de anslagsvis 69 personene som fortsatt er savnet.

Også dette søket ble kraftig forsinket, angivelig fordi rederiet ikke klarte å fremskaffe komplette lister over hvem som befant seg om bord, hverken av passasjerer eller ansatte.
En nærliggende, men ubekreftet, teori, er at deler av besetningen kanskje ikke har hatt papirene i orden.

Det vil i så fall ikke være første gang at et rederi benytter seg av billig arbeidskraft uten formell kompetanse. For en gruppe som må være forberedt på å hjelpe til i en krisesituasjon, er det nødvendig å kunne alt fra førstehjelp til evakueringsprosedyrer.

Ifølge øyenvitner som den italienske avisen La Repubblica har snakket med, var det tydelig at nettopp dette manglet hos store deler av mannskapet.

Overlevende forteller at mange av de ansatte føk rundt og hylte i panikk og skapte enda større kaos, mens andre passasjerer måtte ta seg av gravide kvinner, barn og eldre som trengte hjelp til å komme seg i livbåtene.
Hvis dette medfører riktighet, kan det få svært alvorlige følger for så vel rederiet som den øverste ansvarlige om bord, nemlig kapteinen.

Codacons, en italiensk non-profit forbrukerorganisasjon kjent for sitt engasjement for enkeltmennesker i prinsippsaker mot store aktører, sier at de allerede har begynt papirarbeidet for å gå til kollektivt søksmål mot rederiet.
Organisasjonens president, Carlo Rienzi, sier at hver enkelt passasjer på ulykkesskipet har krav på en erstatning som strekker seg mye lenger enn materielle tap. Han mener behandlingen som passasjerene ble utsatt for både under ulykken og nå etterpå er så graverende at den enkelte må tilkjennes en moralsk kompensasjon for den frykt og psykiske lidelse som rederiet har påført dem.

Øyenvitner forteller heldigvis også om besetningsmedlemmer som kunne evakueringsdrillen, og som tidlig skjønte at noe alvorlig var i gjære. Det dypt problematiske var at disse, ifølge passasjerutsagn, syntes å handle mot de ordrer som ble gitt i et åpenbart misforstått forsøk på å roe gemyttene.

Man kan alltids håpe at denne ulykken blir en vekker; at italienske rederier og andre som befordrer folk til vanns, til lands og i luften med begynner å tenke litt mer sikkerhet.

Skjønt jeg tviler.

Også i morgen kommer Messina-fergen mellom Sicilia og fastlandet til å kjøre med baugporten åpen. Også i morgen kommer ett eller flere togsett til å tøffe ut fra Termini-stasjonen i Roma med dører som plutselig går opp i fart. Også i morgen kommer foreldre til å kjøre med småbarn på scooter-styret eller i bilforsetet usikret. Også i morgen kommer folk til å sette seg bak rattet etter å ha drukket en flaske vin og noen grappa. Også i morgen kommer bussjåføren til å fikle med røykpakken mens han tar svingen på to hjul.

Også i morgen kommer det til å gå bra. For det er det som er regelen.

Men den dagen det skjer noe, den dagen går det virkelig ille.

Slik som utenfor Giglio.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende