Publisert i VGs papirutgave søndag 22. januar:

TAORMINA, Sicilia (VG) Ikke en bil å høre. Ikke en dråpe bensin å få kjøpt. Butikkene tømmes for matvarer.

PARKERT: Bilene står i ro på Sicilia. Det er ikke en dråpe bensin å få kjøpt. (Foto: YNGVE KVISTAD)

PARKERT: Bilene står i ro på Sicilia. Det er ikke en dråpe bensin å få kjøpt. Den eneste "eksos" å se, er røyken fra vulkanen Etna. (Foto: YNGVE KVISTAD)

.

Vi som vokste opp under krigen, er godt kjent med rasjoneringstanken. Vi glemmer heller ikke kongens lysende eksempel da det gjaldt: Han tok Holmenkollbanen.

Jeg var ni år da Yom Kippur-krigen brøt ut i 1973, og husker den påfølgende oljekrisens stengte bensinstasjoner, samt kjøreforbudet i helgene. Historien gjentar seg selv. Tredje gang som farse, ifølge Marx. Dessverre er det der vi er på Middelhavets største øy alt nå.

Formelt var transportstreiken og blokaden av oljeraffineriene på Sicilia over natt til i går. Den varslede protesten mot Monti-regjeringens reformer, som har gitt øyboerne Europas høyeste bensinpriser, har imidlertid eskalert. Den skal vare en uke til. «Eller så lenge som nødvendig!» heter det nå.

Bønder og fiskere har sluttet seg til. Bygningsarbeidere og havnesjauere. Fredag gikk studentene ut i gatene. En gruppe som kaller seg «Høygaffel-bevegelsen» har overtatt aksjonen, som nå lammer brorparten av Italias største provins.

Landbrukets organisasjoner og de nasjonale transportarbeiderforbundene har tatt avstand fra streiken. De store fagforeningene har behendig unnlatt å kommentere den, likeså partiene på sentrum-/venstresiden. Høygaffelbevegelsen påberoper seg partipolitisk uavhengighet og fremstår som et folkelig opprør. Det er det nok også, men aksjonen er samtidig blitt omfavnet av ytterliggående høyrepolitikere og fascistene. Dessuten har separatister så vel nord i landet som Sicilias egne uavhengighetsgrupperinger brukt streiken for det den er verdt i sin hatpropaganda mot Roma.

«Før slåss vi mot mafien. Nå er vår fiende staten», sier den tidligere kristeligdemokraten Giuseppe Scarlata, en av Høygaffel-stifterne.

Regjeringen opphevet fredag den særskilte beskyttelsen av flere næringer, bl.a. apoteker, kraftleveranse, forsikringsselskaper og drosjene, slik at det nå er fri konkurranse både til etablering, prissetting og innkjøp. For innehavere av bensinstasjoner betyr det at Shell-forhandlere kan kjøpe drivstoff fra Esso, hvis de er billigere.

I morgen innleder stasjonseierne sin egen ukelange streik.

Den synes mildt latterlig. De har ikke en bensinskvett å nekte å selge.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende